Taxibedrijf Ter Doest werkte lange tijd zonder ticketsysteem. Bernd Veldhuis vertelt: “Vervoer werd voorheen vooral telefonisch bij ons gereserveerd. Maar bij evenementen kwam het weleens voor dat verschillende mensen voor dezelfde groep een taxi hadden gereserveerd. Dan hadden we op papier dertig personen geboekt, maar in de praktijk kwamen er maar tien personen. Dit gaf onnodige administratieve druk en zorgde voor een verkeerde inzet."
Naast vervoer naar evenementen verzorgt het taxibedrijf in Hengevelde ook busvervoer naar diverse uitgaansgelegenheden, waaronder Dieka in Markelo en Dancing Bruins in Saasveld. “Passagiers konden voorheen op de opstapplaatsen een busmuntje bij de chauffeur kopen, enkel met contant geld”, vertelt Bernd. “Dat duurde lang, zeker wanneer een munt een andere prijs had dan vijf of tien euro. Daarnaast hadden we met deze werkwijze ook geen zicht op hoeveel mensen die avond gebruik zouden maken van ons busvervoer. Soms kwamen we op een opstapplaats waar wel 50 mensen stonden, terwijl er nog maar plek was voor 20. Het lukte ons dan niet altijd om een extra bus te regelen.”
Efficiënt en snel
Dat moest anders kunnen vond Ter Doest. “Al snel kwamen we uit bij mijnetickets. Andere busvervoerders werkten ook met mijnetickets en wij zagen direct hoe goed doordacht dit systeem was. En hoe gebruiksvriendelijk het in de praktijk werkt, zowel voor ons als voor onze klanten. Dankzij de data die direct beschikbaar is, kunnen we veel gerichter te werk gaan. Ook de chauffeurs zijn blij met het systeem. Vaak kijken ze voor hun dienst al hoeveel tickets er gekocht zijn. Zo weten ze beter wat ze die avond of dag kunnen verwachten. En de PDA’s zijn eenvoudig te bedienen. Dat maakt hun werk makkelijker.”
De kracht van samenwerking
Ter Doest is erg tevreden over de prettige samenwerking met mijnetickets. “Al sinds het begin verloopt de samenwerking erg goed”, vindt Bernd. “Wanneer we een vraag of een probleem hebben, nemen we contact op en krijgen we direct de juiste persoon aan de telefoon. En ze denken altijd mee. Vaak zeg ik gekscherend: Voordat ik de vraag gesteld heb, heb ik het antwoord al! Zo goed kennen ze het systeem en hun klanten.”
Innovatie op de weg
Bernd waardeert het ook enorm dat mijnetickets samen het ticketsysteem blijft doorontwikkelen. “Er zijn meerdere busbedrijven die gebruik maken van mijnetickets. We profiteren van elkaars gebruik in de doorontwikkeling van het systeem. Zelf liepen wij er bijvoorbeeld tegenaan dat er soms mensen na een avond stappen in een discotheek mee terug wilden met de bus, terwijl ze de heenweg ander vervoer hadden. Voorheen konden ze dan met contant geld een busmuntje bij de chauffeur kopen, maar tegenwoordig heeft bijna niemand nog contant geld op zak en ’s nachts zijn de pinautomaten vaak niet beschikbaar. We vroegen Tobias en Wiebe of er geen kassasysteem gekoppeld kon worden aan het ticketsysteem. Op die manier kunnen mensen bij de chauffeur op de PDA een ticket kopen met hun pinpas. Dit werd razendsnel gerealiseerd en andere busvervoerders kunnen dat nu ook gebruiken in hun dienstverlening. Zo helpen we elkaar verder, dat is toch mooi!”